- Te-ai săturat de cozi sau nu ai timp pentru toate formalitățile? Ne ocupăm noi de tot ce îți consumă timp.
- Nu știi procedura de obținere a cetățeniei române? Îți oferim consultanță juridică gratuită.
- Nu locuiești în România? Noi te scăpăm de drumuri! Livrare rapidă, inclusiv prin curierat internațional. Plata și prin e-banking.
Departamentul Cetățenia Română din București:
- Aici vezi găsi informații actualizate de la Autoritatea Națională pentru Cetățenie (ANC) din strada Smârdan nr. 3.
- Acte necesare Redobândire Cetățenia România (art.11)- pentru cetățenii R. Moldova, Rusia, Israel, Ucraina etc.
- Acte necesare Dobândire Cetățenia Română (art.8)- dacă locuiți în România min.8 ani sau min. 5 ani și sunteți căsătorit cu un cetățean român)
Program de lucru ANC (București, str. Smârdan nr.3):
- Pauză de masa: 12.00-12.30
- Lucrul cu publicul: L, Mr: 08.30-16.30; J: 08.30-18.30
- Depunere dosare: L, Ma, Mr, J: 08.30-16.30
Serviciile noastre în București și Prețuri:
- Programare online pentru depunerea dosarului la ANC- 50 Euro (în 1-2 săptămâni pentru art 8, 10 și 5-6 luni pentru art 11 (redobândire)
- Programare în 1-3 luni (art 11) și asistarea avocatului la depunere, în baza împuternicirii- 150 euro
- Pregătirea și verificarea dosarului pentru Autoritatea Națională pentru Cetățenie-25 Euro (Gratuit- dacă efectuați traducerile la biroul nostru)
- Traduceri din/în orice limbă (engleză: 1 pag.-5 Euro; rusa-10Euro, ucraineană- 12 euro)
- Legalizarea notarială a traducerii- 12Euro. Copie legalizată- 5Euro.
- Copii legalizate la notar a documentelor- 5Euro (pașaport, buletin, certificat naștere, căsătorie etc)
- Declarație notarială în București- 12 Euro (+50 Euro prezența traducătorului la notar, dacă persoana nu vorbește limba română)
- din care să rezulte că în prezent nu întreprinde şi nu sprijină acţiuni împotriva ordinii de drept, ori a siguranţei naţionale şi nici în trecut nu a desfăşurat asemenea activităţi;
- din care să rezulte dacă a mai depus sau nu o altă cerere de dobândire a cetăţeniei române;
- Verificare stadiu dosar online- 15Euro
- Comunicarea prin email sau scrisoare poștala cu ANC (Autoritatea Cetățenie)- 15Euro/ scrisoare prin email și 15Euro/trimitere prin poștă, cu confirmare de primire.
- Completare dosar, trimiterea la ANC, a documentelor suplimentare, prin scrisoare poștală, cu confirmarea de primire- 50E
Important!!!
- În prezent, cetățenia este obținută aproximativ în 1-2 ani
- Clienții răspund personal pentru autenticitatea și starea fizică a actelor originale
- Actele originale plastifiate nu sunt acceptate de autorități sau notari
- Certificatele de naștere, căsătorie, deces originale trebuie să fie în stare bună și poarte semnături și ștampile pentru a putea fi legalizate de notar. Dacă aceste acte nu sunt în stare bună sau sunt foarte vechi, vă recomandăm să obțineți duplicatele certificatelor de tip nou. Dacă acest lucru nu este posibil, atașați la dosar celelalte acte de stare civilă unde pot fi extrase datele persoanelor (certificat de deces, de căsătorie etc)
- ANC poate respinge dosarul dacă nu aveți Certificate de stare civilă de tip nou sa dacă acestea sunt foarte vechi/ deteriorate, iar notarul poate refuza legalizarea lor.
Urătorii pași:
Transcrierea Certificatului românesc de Naștere și Căsătorie
( la Biroul Transcrieri, Oficiul Stării Civile/ Primărie Sector 1 pentru cetățenii din: Israel, Republica Moldova, Ucraina, Rusia etc).
- durează 2 luni de la depunere și se poate ridică prin mandatar
- este obligatorie programarea și depunerea personală (nu se acceptă prin mandatar)
- Servicii complete de Depunere și Ridicare prin procură:
200E 150E- toate serviciile de mai jos incluse
- Servicii separate:
- Programare online Transcriere Sector 1 în București-5oE
- Obținerea/Ridicarea, în baza Procurii, a Certificatului de naștere sau Căsătorie transcris- 5oE
- Asistarea traducătorului la depunere pentru cei care nu vorbesc limba română-50E (1h)
- Consiliere și pregătirea dosarului- 50E
- Traduceri legalizate, dacă este cazul (exemplu – engleză: 1 pag.-6E; rusa-10E, ucraineană-12E, legalizarea traducerii-12E)
- Declarații notariale, necesare obligatoriu pentru Căsătorie încheiată după 01.10.2011 și pentru Certificat de naștere minori- 1 declarație: 13 E + 50E prezența traducătorului, dacă nu cunoașteți limba română
- Trimitere prin curier internațional (DHL)- Gratuit (clientul va achita taxa curierului)
Pașaport Românesc în București
- Programare online și Însoțirea cetățenilor străini la depunerea dosarului- 50E
- Obținerea/ Ridicarea pașaportului în baza procurii (taxa notarială a procurii este inclusă)-50E
- Trimitere prin curier internațional (DHL)- Gratuit (clientul va achita taxa curierului)
Alte servicii:
Comunicarea în numele dvs cu diverse instituții, inclusiv cu:
- Autoritatea Națională pentru Cetățenie (pentru Certificatul de cetățenie/ Stadiu Dosar/ Completare dosar etc)
- Direcția Generală Pașapoarte (clarificarea/ dovada cetățeniei române, pașaport, permis de ședere în România)
- Direcția Publică de Evidență a persoanelor și Stare Civilă, București, bl. Mareșal Averescu 17, Sector 1 (rectificare/corectare/modificare/obținere duplicat/mențiuni certificat de naștere/căsătorie/deces)
- Prefectura sau Camera Notarilor pentru Apostile/ Supralegalizări pe Certificatul original românesc de Naștere sau Căsătorie și pe traducerea acestora în orice limbă
- Asistarea traducătorului la orice instituție din România
- Directia Generala de Evidenta a Persoanelor a Municipiului București și Ilfov (ex: depunere și eliberare Buletin/ CI)
Mai jos veți găsi mai multe detalii despre Re/Dobândirea Cetățeniei Române (art.11 și 8):
- Acte necesare Redobândirea și Dobândirea Cetățeniei Române
- Procedură și Pași de urmat
- Cum mă programez online pentru cetățenie română
- Cum aflu Stadiu Dosarului pentru cetățenie română
Procedura de programare online (Academia de Traduceri oferă acest serviciu-50E):
- Selectarea biroului și a datei la care se va depune dosarul;
- Selectarea opțiunii Înregistrare;
- Completarea câmpurilor obligatorii ale formularului de înregistrare online;
- Confirmarea înregistrării (Register);
- Prezentarea la sediul și data selectate pentru depunerea dosarului.
- Cu 1-2 zile se poate afla ora exactă de programare, dacă nu doriți să așteptați de la 08.00 a.m.
Acte necesare Redobândire Cetățenia România (art.11)
– preponderent pentru cetățenii R. Moldova și Ucraina
Acte necesare pentru foştii cetăţeni români care au pierdut această cetățenie din motive neimputabile lor sau cărora le-a fost ridicată fără voia lor, precum şi pentru descendenţii de gradul I, II şi III ai acestora, născuți până în 1940.
ACTE NECESARE
- două fotografii color de dată recentă format 3.5 cm X 4.5 cm
- Paşaportul, în original și în copie (cu traducere, după caz) legalizată;
- Buletinul sau cartea de identitate, în original și în copie legalizată;
- Cazier judiciar din străinătate în original și cu traducere în limba română, legalizată, dacă este cazul.
- Acte de stare civilă (certificate de naştere, de căsătorie, de deces sau de divorţ) în original și în copii legalizate pentru titular şi ascendenţi (părinţi, bunici, străbunici), foşti cetăţeni români şi cu traducere în limba română, legalizată, dacă este cazul;
- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată la notar sau la misiunea diplomatică a României, din care să rezulte dacă doreşte dobândirea cetăţeniei române cu păstrarea domiciliului în străinătate sau stabilirea domiciliului în România;
- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată la notar sau la misiunea diplomatică a României, din care să rezulte că în prezent nu întreprinde şi nu sprijină acţiuni împotriva ordinii de drept, ori a siguranţei naţionale şi nici în trecut nu a desfăşurat asemenea activităţi;
- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată la notar sau la misiunea diplomatică a României, din care să rezulte dacă a mai depus sau nu o altă cerere de dobândire a cetăţeniei române;
- Acte de stare civilă în original și în copii legalizate pentru copiii minori ai solicitanţilor şi cu traducere în limba română, legalizată, dacă este cazul;
- Acordul părinților pentru dobândirea cetăţeniei române de către copiii minori, dat prin declaraţie autentificată la notar;
- Consimţământul minorilor de peste 14 ani pentru dobândirea cetăţeniei române dat prin declaraţie autentificată la notar în prezenţa unui părinte.
IMPORTANT
- Nu se percep taxe pentru depunerea dosarului la Autoritatea Națională pentru Cetățenie.
- Nu se acceptă actele originale plastifiate, deteriorate, foarte vechi/ilizibile. Recomandăm obținerea duplicatelor de tip nou
- Actele se vor depune într-un dosar cu şină.
- Cererile se depun personal şi doar în cazuri temeinic justificate prin acte doveditoare, în baza unei aprobări prealabile scrise, printr-un mandatar cu procură specială şi autentică.
- Cererile pot fi depuse la Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, la sediul din București sau la birourile teritoriale ale A.N.C. din Iaşi, Galaţi și Suceava.
- Cererile pot fi depuse şi la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României din țara de domiciliu/reședință a solicitantului, care le vor trimite de îndată Comisiei pentru cetăţenie din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.
- La înregistrarea cererilor de redobândire a cetăţeniei române la sediul A.N.C. sau la birourile teritoriale, solicitanţii sunt obligaţi să prezinte documentul care atestă dreptul de şedere pe teritoriul României: documentul de trecere a frontierei (paşaport, titlu de călătorie etc.) sau permisul de şedere de scurtă sau lungă durată. Documentul va fi prezentat în original şi în copie, aceasta din urmă fiind anexată cererii.
- La depunerea cererilor privind cetăţenia română, solicitanții sunt obligaţi să prezinte pașaportul sau buletinul, în original și în copie legalizată, toate actele de stare civilă atât în copie legalizată cât şi în original. Nu sunt acceptate certificatele de stare civilă laminate (plastifiate), întrucât elementele particularizante ale documentelor originale au fost deteriorate în urma laminării.
- Solicitanții (cetățeni străini non-UE/SEE/Confederația Elvețiană) vor atașa dosarului constituit și copia simplă a filei/filelor pașaportului pe care sunt aplicate viza care permite intrarea pe teritoriul României şi/sau ștampila aplicată de punctele de trecere a frontierei privind intrarea pe teritoriul țării, în cazurile cetățenilor statelor pentru care nu este necesară acordarea unei vize. În situația cetățenilor statelor terțe care dețin un permis de ședere eliberat de unul dintre statele membre UE/SEE/Confederația Elvețiană, acesta va fi atașat de asemenea în copie simplă.
- Nu este necesară apostilarea pentru documentele din Republica Moldova şi cele din Ucraina.
Procedura de redobândire a cetăţeniei române art. 11
Cetăţenia română poate fi redobândită sau se poate acorda persoanelor care au fost cetăţeni români şi care a pierdut-o din motive neimputabile lor sau cărora această cetăţenie le-a fost ridicată fără voia lor, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 8 lit. b), c) şi e) din Legea cetățeniei române. Această prevedere legală se aplică și în cazul descendenților foștilor cetățenie români până la gradul III.
Astfel solicitanții trebuie să fie majori, trebuie să dovedească prin comportament, acțiuni şi atitudine, loialitate faţă de statul român, să nu întreprindă sau să sprijine acţiuni împotriva ordinii de drept sau a securităţii naţionale şi să declare că nici în trecut nu au întreprins asemenea acţiuni. De asemenea, aceștia trebuie să fie cunoscuți cu o bună comportare şi să nu fi fost condamnați în ţară sau în străinătate pentru o infracţiune care îi face nedemni de a fi cetăţeni români.
Solicitanții vor avea posibilitatea păstrării cetăţeniei străine şi stabilirea domiciliului în ţară sau menţinerea acestuia în străinătate.
- Depunerea cererii
Cererea de redobândire a cetăţeniei române se depune personal la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie din Bucureşti sau la birourile teritoriale ale A.N.C. din Iaşi, Suceava și Galaţi. În cazuri temeinic justificate, cererea de redobândire a cetăţeniei române se depune prin mandatar cu procură specială şi autentică la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie din București, în baza unei aprobări prealabile scrise.
Persoanele care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot depune cererea de redobândire a cetăţeniei române la misiunile diplomatice sau oficiile consulare competente ale României din ţara de domiciliu sau de reședință.
După depunerea cererii, Preşedintele Comisiei pentru Cetăţenie va fixa primul termen la care Comisia va verifica îndeplinirea condiţiilor necesare redobândirii cetăţeniei române potrivit art. 11, un termen care va fi fixat la cel mult 5 luni de la data înregistrării cererii.
De asemenea, tot la acest moment, Preşedintele Comisiei dispune prin rezoluţie, solicitarea de relaţii de la orice autorităţi cu privire la îndeplinirea de către solicitant a condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi e) din Legea cetățeniei române. Aceste relații urmează să fie comunicate Comisiei într-un termen ce nu va depăşi 60 de zile, iar în situaţii excepţionale, în limitele termenului de cel mult cinci luni de la înregistrarea cererii.
- Soluţionarea cererii de către Comisia pentru Cetăţenie
În cazul în care se constată lipsa unor documente necesare soluţionării cererii, Preşedintele Comisiei pentru cetăţenie va dispune prin rezoluție completarea dosarului, în termen de cel mult 4 luni de la primirea solicitării secretariatului tehnic al Comisiei de către petent, sub sancţiunea respingerii cererii ca nesusţinută.
La primul termen stabilit inițial, Comisia verifică îndeplinirea condiţiilor necesare redobândirii cetăţeniei române, potrivit dispoziţiilor de la art. 11 și art. 8 alin. (1) lit. b), c) şi e) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată.
Potrivit art.161 din Legea cetățeniei române, în situaţia în care persoana care a solicitat redobândirea cetăţeniei române este cercetată într-o cauză penală, Comisia pentru cetățenie poate dispune suspendarea procedurii de redobândire a cetăţeniei române până la finalizarea acelei cauze, dacă nu există alte motive pentru respingerea cererii.
- Raportul Comisiei
După dezbaterea cererii, Comisia pentru Cetăţenie întocmeşte un raport pe care îl înaintează Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, raport însoţit de cererea de redobândire a cetăţeniei române și care menţionează întrunirea condiţiilor legale pentru redobândirea cetăţeniei române de către solicitant.
În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile cerute de lege pentru redobândirea cetăţeniei, Comisia pentru cetățenie, printr-un raport motivat, propune preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie respingerea cererii. O nouă cerere de redobândire a cetăţeniei române se poate depune după 6 luni de la respingerea cererii anterioare.
Acte necesare Dobândire Cetățenia Română (art.8)
– dacă locuiți în România min. 8 ani sau min. 5 ani și sunteți căsătorit cu un cetățean român)
Având în vedere încheierea unui protocol de colaborare între Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Oficiul Național al Registrului Comerțului, solicitanții de cetățenie română în temeiul art. 8 din Legea nr. 21/1991 nu vor mai trebui să prezinte, pentru a dovedi mijloacele legale pentru o existență decentă în România, în cazul unor venituri din activități comerciale, certificatul de înregistrare în Registrul Comerțului în fotocopie și certificatul constatator de la Oficiul Registrului Comerțului pentru societatea comercială.
Actele necesare pentru depunerea cererii de acordare a cetăţeniei române
ACTE NECESARE:
- două fotografii color de dată recentă format 3.5 cm X 4.5 cm
- Paşaport în original și copie legalizată şi traducere în limba română, legalizată;
- Permis de şedere pentru cetăţeni străini în copie legalizată;
- Adeverinţă din care să rezulte domiciliul legal în România de cel puţin 8 ani sau, în cazul în care este căsătorit cu un cetăţean român, de cel puţin 5 ani de la data căsătoriei, respectiv data de la care s-a acordat dreptul de şedere permanentă în România – eliberată de Inspectoratul General pentru Imigrări;
- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată la notar, din care să rezulte că în prezent nu întreprinde şi nu sprijină acţiuni împotriva ordinii de drept, ori a siguranţei naţionale şi nici în trecut nu a desfăşurat asemenea activităţi;
- Acte de stare civilă pentru titularul cererii (certificat de naştere, căsătorie, de schimbare nume/prenume sau divorţ, etc.) supralegalizate/apostilate şi cu traducere în limba română, legalizată; În situația în care din actele de stare civilă depuse la dosar nu reies clar mențiunile referitoare la nume, prenume, localitatea nașterii, nume/prenume părinți, se solicită declaraţie pe proprie răspundere, autentificată la notar, din care să rezulte datele de stare civilă sau adeverință de la ambasadă cu datele de stare civilă.
- Dovada cetăţeniei române a soţului sau a soţiei (actul de identitate în copie legalizată), dacă este cazul;
- Certificate de naştere ale minorilor, supralegalizate/apostilate și cu traducere în limba română, legalizată, dacă este cazul;
- Acordul părinţilor privind acordarea cetăţeniei române pentru copii dat prin declaraţie autentificată la notar. Dacă acordul se dă în faţa autorităţilor altui stat este necesară apostila/supralegalizarea şi traducerea în limba română, legalizată;
- Consimţământul minorului care a împlinit vârsta de 14 ani pentru acordarea cetăţeniei române, dacă este cazul, dat prin declaraţie autentificată la notar în prezenţa unui părinte;
- Permis de ședere al copilului minor pe teritoriul României, valabil la data cererii, în copie
- Cazier judiciar din străinătate în original, apostilat/supralegalizat şi cu traducere în limba română, legalizată;
- Dovada locuinţei în copie legalizată prin una din următoarele variante:
- Contract de închiriere înregistrat la Administraţia Financiară în copie legalizată.
- Contract de vânzare-cumpărare în copie legalizată şi extras CF de informare al proprietarului pentru imobilul în cauză.
- Contract de comodat în copie legalizată şi extras CF de informare al proprietarului pentru imobilul în cauză.
- Declaraţie autentificată la notar de luare în spaţiu şi extras CF de informare al proprietarului pentru imobilul în cauză.
- Dovada mijloacelor legale pentru o existenţă decentă în România, în condiţiile stabilite de legislaţia privind regimul străinilor (după caz); această dovadă trebuie să conţină veniturile realizate pe teritoriul României în ultimii 3 ani:
- venituri din activităţi comerciale
- actul constitutiv al societăţii comerciale în copie legalizată;
- bilanţ contabil de la sfârşitul anului precedent, înregistrat la Administraţia Financiară.
III. hotărârea AGA de repartizare a dividendelor, respectiv procesul verbal al asociatului unic;
- Dovada încasării dividendelor cuvenite;
- Dovada achitării impozitului pe dividendele încasate;
- Certificat de atestare fiscală eliberat de Administraţia Finanţelor Publice de la sediul societăţii comerciale privind plata impozitelor şi taxelor către stat.
- Contract individual de muncă, în copie legalizată, respectiv actele adiționale la C.I.M. de modificare a salariului brut, dacă este cazul, având viza Inspectoratului Teritorial de Muncă sau dovada înregistrării în Registrul general de evidență a salariaților în format electronic, precum şi adeverinţă din care să rezulte salariul lunar net.
- Venituri din cedarea folosinţei bunurilor
- Declaraţia de venit global privind obţinerea de venituri din cedarea folosinţei bunurilor.
- Certificat de atestare fiscală pentru persoane fizice.
III. Adeverinţă A.N.A.F. – venit realizat pe anul precedent.
IV. Adeverinţă A.N.A.F. – venit estimat pentru anul în curs.
- Talon de pensie sau alte dovezi;
IMPORTANT
- Datele de stare civilă din documentele depuse trebuie să corespundă cu cele din certificatul de naştere.
- Toate actele se depun într-un dosar cu şină.
- Cerererile se depun personal şi doar în cazuri temeinic justificate prin acte doveditoare, în baza unei aprobări prealabile scrise, de un reprezentant legal (mandatar sau avocat) cu procură specială şi autentică la sediul Autorității Naționale pentru Cetățenie.
- Actele întocmite în străinătate trebuie să poarte apostila aplicată de autoritatea desemnată de statul emitent, conform Convenţiei adoptată la Haga la 5 oct. 1961, ori să fie supralegalizate la Ministerul Afacerilor Externe. Supralegalizarea este necesară și pentru actele emise de misiunile diplomatice străine, acreditate în România.
- Persoanele care solicită acordarea cetăţeniei române trebuie să cunoască limba română (scris şi citit), Constituţia României şi imnul naţional și să aibă noţiuni elementare de cultură şi civilizaţie românească (inclusiv istoria şi geografia României).
- La depunerea cererilor este obligatorie includerea în ordinea de mai sus, la constituirea dosarelor, a tuturor documentelor prevăzute la punctele 1-12. În absența documentelor de mai sus, cererea de acordare a cetățeniei române nu va fi înregistrată de angajatul ANC, petentul fiind îndrumat în vederea reglementării situației și depunerea ulterioară a dosarului.
Procedura acordării cetăţeniei române art. 8
Cetăţenia română se poate acorda, la cerere, persoanei fără cetăţenie sau cetăţeanului străin, în temeiul dispoziţiilor art. 8 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) s-a născut şi domiciliază, la data cererii, pe teritoriul României sau, deşi nu s-a născut pe acest teritoriu, domiciliază în condiţiile legii pe teritoriul statului român de cel puţin 8 ani sau, în cazul în care este căsătorit şi convieţuieşte cu un cetăţean român, de cel puţin 5 ani de la data căsătoriei;
b) dovedeşte, prin comportament, acţiuni şi atitudine, loialitate faţă de statul român, nu întreprinde sau sprijină acţiuni împotriva ordinii de drept sau a securităţii naţionale şi declară că nici în trecut nu a întreprins asemenea acţiuni;
c) a împlinit vârsta de 18 ani;
d) are asigurate în România mijloace legale pentru o existenţă decentă, în condiţiile stabilite de legislaţia privind regimul străinilor;
e) este cunoscut cu o bună comportare şi nu a fost condamnat în ţară sau în străinătate pentru o infracţiune care îl face nedemn de a fi cetăţean român;
f) cunoaşte limba română şi posedă noţiuni elementare de cultură şi civilizaţie românească, în măsură suficientă pentru a se integra în viaţa socială;
g) cunoaşte prevederile Constituţiei României şi imnul naţional.
Termenele prevăzute la lit. a) pot fi reduse până la jumătate în următoarele situaţii:
a) solicitantul este o personalitate recunoscută pe plan internaţional;
b) solicitantul este cetăţeanul unui stat membru al Uniunii Europene;
c) solicitantul a dobândit statut de refugiat potrivit prevederilor legale în vigoare;
d) solicitantul a investit în România sume care depăşesc 1.000.000 de euro.
În cazul în care cetăţeanul străin sau persoana fără cetăţenie care a solicitat să i se acorde cetăţenia română se află în afara teritoriului statului român o perioadă mai mare de 6 luni în cursul unui an, anul respectiv nu se ia în calcul la stabilirea perioadei prevăzute la lit. a).
- Depunerea cererii
Cererea de acordare a cetăţeniei române se depune personal sau, în cazuri temeinic justificate, în baza unei aprobări prealabile scrise, prin mandatar cu procură specială şi autentică la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie din Bucureşti.
După depunerea cererii, preşedintele Comisiei pentru cetăţenie, prin rezoluție, stabilește termenul la care Comisia pentru cetăţenie va verifica îndeplinirea condiţiilor necesare acordării cetăţeniei române, dispunând totodată solicitarea de relaţii pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 8 alin. (1) lit. b) şi e) din Legea cetăţeniei române. În cazul în care se constată lipsa unor documente necesare soluţionării cererii, preşedintele Comisiei solicită, prin rezoluţie, completarea dosarului.
- Soluţionarea cererii de către Comisia pentru cetăţenie
La termenul stabilit pentru dezbaterea cererii, Comisia pentru cetăţenie verifică îndeplinirea condiţiilor necesare acordării cetăţeniei române, cu excepţia condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f) şi g) din Legea cetăţeniei române. În cazul în care sunt întrunite condiţiile pentru acordarea cetăţeniei române, Comisia stabileşte, într-un termen ce nu va depăşi 6 luni, programarea persoanei la interviul organizat pentru verificarea condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f) şi g) din Legea cetăţeniei române.
Potrivit art.161 din Legea cetățeniei române, în situaţia în care persoana care a solicitat acordarea cetăţeniei române este cercetată într-o cauză penală, Comisia pentru cetățenie poate dispune suspendarea procedurii de acordare a cetăţeniei române până la finalizarea acelei cauze, dacă nu există alte motive pentru respingerea cererii.
- Interviul
Comisia pentru cetăţenie verifică îndeplinirea condiţiilor de acordare a cetăţeniei române, respectiv cunoaşterea de către solicitant a limbii române (scris şi citit), de noţiuni elementare de cultură şi civilizaţie românească, în măsură suficientă pentru a se integra în viaţa socială, precum şi cunoaşterea prevederilor Constituţiei României şi a imnului naţional.
Emiterea ordinului Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, constatând îndeplinite condiţiile prevăzute de Legea cetăţeniei române, emite într-un termen ce nu va depăşi 3 zile ordinul de redobândire a cetăţeniei române, ordin care se comunică solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 3 zile de la data emiterii ordinului.
În cazul în care Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie constată neîndeplinirea condiţiilor prevăzute de Legea cetăţeniei române, acesta va respinge, prin ordin, cererea de redobândire a cetăţeniei. Acest ordin de respingere a cererii de redobândire a cetăţeniei române se comunică, de îndată, solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie de respingere a cererii de acordare sau redobândire a cetăţeniei române poate fi atacat, în termen de 15 zile de la data comunicării, la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Bucureşti. Hotărârea tribunalului poate fi atacată cu recurs la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti.
Depunerea jurământului
Cetăţenia română se redobândeşte de la data depunerii jurământului de credinţă față de România.
Astfel, în termen de 6 luni de la data comunicării ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie de redobândire a cetăţeniei române, persoanele care au redobândit cetăţenia română vor depune jurământul de credinţă faţă de România. În cazuri temeinic justificate, acest termen poate fi prelungit o singură dată, dacă cererea de prelungire este formulată înainte de împlinirea acestuia și este însoţită de documente doveditoare. Cererea de prelungire se aprobă de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie (pentru persoanele care au solicitat stabilirea domiciliului în România) sau de şeful misiunii diplomatice ori al oficiului consular din țara de domiciliu (pentru persoanele care au solicitat menținerea domiciliului în străinătate).
Jurământul de credinţă se depune de către persoanele care au solicitat redobândirea cetățeniei române cu stabilirea domiciliului în România în şedinţă solemnă în faţa ministrului justiţiei sau a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie ori a unuia dintre cei 2 vicepreşedinţi ai autorităţii delegaţi în acest sens.
Jurământul are următorul conţinut: „Jur să fiu devotat patriei şi poporului român, să apăr drepturile şi interesele naţionale, să respect Constituţia şi legile României”
După depunerea jurământului, Comisia pentru cetățenie eliberează titularului certificatul de cetăţenie română, semnat de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie. Certificatul conţine elemente de siguranţă şi are aplicată fotografia titularului. Nedepunerea jurământului de credinţă, din motive imputabile persoanei care a obţinut cetăţenia română, în termenul legal de 6 luni, atrage încetarea efectelor ordinului de redobândire a cetăţeniei române faţă de persoana în cauză. Persoana care a obţinut cetăţenia română în condiţiile prevăzute la art. 11 cu menţinerea domiciliului în străinătate, va depune jurământul de credinţă, în termenul prevăzut de lege, în faţa şefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României din ţara în care domiciliază. În acest caz, certificatul de cetăţenie română va fi eliberat de şeful misiunii diplomatice sau al oficiului consular respectiv. Persoana care a obţinut cetăţenia română în condiţiile prevăzute la art. 11 cu menţinerea domiciliului în străinătate, poate depune jurământul de credinţă şi în cadrul ședinței solemne din România, în termenul prevăzut de lege, cu acordul şefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României din ţara în care domiciliază. În situaţia în care copiii minori dobândesc cetăţenia română odată cu părinţii sau cu unul dintre ei, aceştia vor fi înscrişi în certificatul de cetăţenie al părinţilor şi nu depun jurământul. În cazul în care copilul devine major în timpul procesului de soluţionare a cererii şi până la data dobândirii de către părinţi a cetăţeniei române, acesta va depune jurământul şi i se va elibera certificat de cetăţenie distinct. Persoana care decedează înaintea depunerii jurământului de credinţă faţă de România.
Informații preluate din: www.just.ro, care pot fi schimbate oricând de Autoritatea pentru Cetățenie.
Întrebări frecvente:
1.Întrebare: Sunt cetățean turc, iar bunica mea s-a născut în 1920 pe teritoriul fostului stat român, care acum se afla pe teritoriul Bulgariei și doresc să redobândesc cetățenia română. Actul este foarte vechi, e în limba română, dar scris de mână.
Răspuns: Primul pas este să obțineți un certificat de naștere transcris în Bulgaria a bunicii dvs, pentru a demonstra autenticitatea certificatului de naștere.
2. Locuiesc în SUA, am cetățenie și buletin american. Nu am nici o rudă în România sau Republica Moldova și doresc să obțineți prin procură duplicatele certificatelor de naștere a părinților și bunicilor mei din Arhiva Republicii Moldova.
Răspuns: Procedura de obținere a duplicatelor documentelor de stare civila din Arhiva Moldovei este complicată. Este nevoie de procură, inclusiv pentru a afla dacă certificatul rudei dvs se află în Arhivă. În procură trebuie menționat gradul de rudenie și motivul solicitării. Dacă persoana este vie (inclusiv, părinți sau copii), nu puteți obține duplicatul dvs. Solicitarea/ Procura trebuie făcută de ei. Orice solicitare trebuie să fie însoțită cu acte doveditoare a rudeniei (certificat de deces a rudei, actele dvs de stare civilă și acte de identitate).
Ai întrebări? Contactează-ne!